geschiedenis van The Bald Eagle country dancers

De mascotte van The Bald Eagle Country Dancers

Janietha is begonnen met lesgeven in Lieshout bij The Dusty Boots. Daarna is ze naar Nuenen vertrokken om les te geven bij The Cross Road Country Dancers. Maar het was haar grote droom om een eigen dansgroep op te richten. Zodoende vertrok ze naar Gerwen en richtte in september 1998 The Bald Eagle Country Dancers op.

Dit is de eerste demo groep van The Bald Eagle country dancers. (November 1998)

Er zijn na Gerwen nog een aantal andere plaatsen gepasseerd in de bijna 24 jaar dat de groep nu bestaat. Zoals Aarle-Rixtel, Mierlo, Lierop, Helmond, Mierlo-Hout, Beek en Donk en Stiphout, om vervolgens uit te komen bij Wijkvereniging Het Oranjeveld.

Hier is de groep na de corona-periode opnieuw gestart. De danslessen hebben door de corona bijna 2 jaar stil gelegen.

Ook gaf de groep gastlessen en demodansen.

Hierboven zie je een foto van een demo dans op de jaarmarkt (1999).

Behalve Line dancing werden er ook partnerdansen geleerd en gedemonstreerd, zoals hierboven.

(Jaarmarkt 1999)

Tijdens de CD middagen / avonden wordt alles uit de kast gehaald om de gasten in de goede sfeer te ontvangen. De foto hierboven was bij een CD middag bij De Hoeksteen te Eindhoven.

Hierboven : CD avond te Mierlo

Demo dans op de Boerenmert in Brouwhuis op 11 juni.

Demo dans in Nuenen (2000)

En natuurlijk maakte de groep ook uitstapjes in stijl. De foto's hierboven en hieronder zijn van een dagje uit bij de Aardborsthoeve. Ook met carnaval, Sinterklaas en kerst werden er leuke activiteiten georganiseerd en kwamen verschillende dansers verkleed naar die avonden.

Soms werden er uitstapjes georganiseerd door de leden zelf, zoals hier bij El Paso in Gemert. Dit was in 2008. Er werd hier les gegeven en een demo dans voorgedragen.

The dansers van The Bald Eagle Country Dancers bleven niet onopgemerkt. Ze verschenen ook een aantal keer in de krant, zoals je hieronder kunt zien.

De avonden van The Bald Eagle Country Dancers werden soms ook verzorgd met live muziek.

Jerry Parnell

Janietha:

" Wat een geweldige tijden waren dit. Ja waren....... Heel vervelend, maar de populariteit die er toen heerste in de countrywereld is veel veranderd.

Er zijn bijna geen demo's meer! Live muziek is uit den boze. Alles wordt met een laptop ten gehore gebracht. Dit willen de mensen zelfs liever. (Dan is de maat van de dans altijd goed, zeggen ze.)

Vele dansgroepen zijn gestopt, omdat er veel zalen moesten sluiten en ze geen andere ruimte konden vinden.

Zo ook in Lierop waar wij hiervoor dansten.

We zijn gelukkig goed terecht gekomen bij Wijkvereniging Het Oranjeveld in Geldrop en we hopen hier lang te kunnen blijven.

Ook de partnerdansen zijn er bij veel groepen niet meer. Er wordt meer aan linedancen gedaan. Ook op moderne muziek. (non-country genoemd).

Er worden nog wel op verschillende plaatsen CD line/countrydansavonden gehouden. Zo ook bij ons in Geldrop. Dit is op elke 2e zaterdag van de maand. (Zie ook de evenementenpagina op deze website.)

De muziek wordt ten gehore gebracht door DJ John. Het motto op die avonden is: Jij vraagt en John draait!

En natuurlijk kun je dan ook de partnerdansen aanvragen of de dansen op moderne muziek.

Toch hopen we de country dansen erin te houden, daarom is er op ieder maandag een lesavond van 20.00 tot 22.30 uur. Hier kun je de dansen leren en oefenen. Het meeste is dan wel op country muziek.

Heb je zin in een dansje, kom gerust een avondje meedoen. Dan kun je genieten van de muziek en van de dans.

Wij kunnen nog leden gebruiken, dus je bent van harte welkom bij Wijkvereniging Het Oranjeveld aan de Jan van Amstelstraat 1 te Geldrop.

Groetjes en tot weerziens,

Janietha"